3/06/2014

Dream it. Wish it. Do it.

Päätin pohtia hieman syitä, miksi olen lähdössä vaihtoon. Tämmöinen postaus taitaa löytyä melkein jokaisesta vaihtariblogista (ylläri) ja päätimpä sitten itse tehdä oman versioni :)
Mulla tosiaan tää idea synty jossain kasin ja ysin välisenä kesänä. En siis oo niitä, jotka on pienestä pitäen tiennyt lähtevänsä vaihtoon tai oo unelmoinu siitä koko ikääni. Olin toki kuullut joltain tutuilta, kuinka esim isosisko oli "asunut vuoden Amerikassa" ja ajatellut että kuin siistiä :D Tähän mun vaihtaritietous sitten rajottuikin aina tohon vajaan parin vuoden takaiseen kesään asti. En muista yhtään, mistä tää idea edes sai alkunsa. Luultavasti törmäsin jonkun vaihtarin blogiin ja se olikin sitten menoa. Ysin syksynä luin tosi paljon vaihtareiden blogeja ja luin kaikki tielle osuneet tiedonmurusetkin kaikesta vaihtariuteen liittyvästä. Vertailin myös ahkerasti järjestöjä ja tohon aikaan AFS ja YFU oli ykkösvaihtoehtoina. Puhuin myös porukoille, että haluan lähteä vaihtoon. Mun ei tarvinnut yhtään edes suostutella niitä, mistä olin tosi yllättynyt, haha :D
Talvella iskikin sitten joku taantuma ja vedin koko ajatuksen takasin. Pääsyynä tähän tais olla se, että en ole mikään kaikista sosiaalisin tai avoimin ihminen. Koko homma alkoi kunnolla arveluttaa, sillä vaihto-oppilaana tulee itse olla se aktiivinen osapuoli ja kavereiden saamiseksi on tehtävä tosi paljon töitä. Ajattelin siis, että ei musta ole vaihtariksi ja unohdin koko homman pariksi kuukaudeksi.
Kevään tullessa aihe nousi taas pinnalle jonkun asiasta kiinnostuneen kaverin toimesta. Pysyin alkuun kannassani, mähän en oo lähdössä yhtään mihinkään. Ajan kuluessa mieli kuitenkin muuttui ja vaihtoon lähtö alkoikin taas kuulostaa houkuttelevalta ajatukselta. Vielä kesäloman lopussakaan en ollut kuitenkaan ihan täysin varma asiasta. Alkusyksystä tein vihdoin päätöksen ja hakemus AFS:älle lähti elo-syyskuun taitteessa. Sattuneista syistä pari päivää myöhemmin lähti hakemus myös Expolle ja sillä tiellä ollaan edelleen :)
large (2) large (7)
Mitkä oli siis ne lopulliset syyt, joiden varjolla päätin hakea vaihto-oppilaaksi?

Tutustuminen uuteen elämäntapaan & kulttuuriin pintaa syvemmältä
Oon matkustellut mielestäni semipaljon viimeisen 10 vuoden aikana. Matkat on kuitenkin suuntautuneet aina johkonkin enemmän tai vähemmän turistipaikkoihin, joten kosketus paikalliseen elämäntapaan on jäänyt tosi vähäiseksi. (Hyvä esimerkkinä Thaimaan Phuket, jossa suurinosa katukuvasta koostuu meistä 'länkkäreistä' ja seasta saattaa hyvällä tuurilla bongata paikallisen tai jopa kaksi.) Vaihtarina pääsee oikeasti elämään sitä paikallista arkea paikallisten ihmisten kanssa, joka on varmasti mahtava ja silmiä avaava kokemus. Ja ihan tietty sekin, että oon aina halunnut kokea, miltä tuntuu asua Suomen rajojen ulkopuolella.
Englannin puhuminen
Oon aina ollut jostain syystä vähän ujo mun enkun suhteen, varsinkin enkkua äidinkielenään puhuvien kanssa. Etenkin jos en osaa lausua jotain sanaa tai en ymmärrä kunnolla mitä toinen sanoo, niin meen vähän lukkoon, vastailen jotain mahdollisimman lyhyesti ja pakenen tilanteesta mahdollisimman äkkiä :D Haluan siis päästä kehittämään kielitaitoani ja päästä yli tästä ujostelusta.
Itsenäistyminen & omien rajojen kokeileminen
Haluan kokeilla onko musta luomaan kokonaan uusi elämä periaatteessa tyhjästä, ilman läheisten tukea ja turvaa.
Uudet ihmiset
Host-perhe, uudet kaverit ja muut vaihtarit. Haluan tutustua uusiin ihmisiin erilaisista kulttuureista.
Sosiaalisoituminen
Onko toi ees sana :D No kuitenkin, haluan oppia olemaan sosiaalisempi ja omaksua edes osan siitä jenkkien avoimuudesta.
Mahdollisuus kokea jotain täysin uutta ja ainutlaatuista
image
Tää kuva oikeestaan kiteyttää aika täydellisesti sen, miksi se hakemus lähti eteenpäin sillon syksyllä. Ajattelin (ja ajattelen edelleen) että kadun mieluummin lähtöä kuin sitä, että en olisi lähtenyt ollenkaan. Tietty toivon, ettei mun tarvii katua lähtöäni, mutta niin... Tajusitte varmaan pointin :D

Eli siinä olis nyt muutama syy ja vähän tarinaa, miten päädyin hakemaan vaihtariksi. Syitä varmaan tulee mieleen miljoona lisää sillä hetkellä kun painan 'julkaise' nappia, mutta eiköhän noi oo nyt kuitenkin ne keskeisimmät :)
Huomenna on vihdoin perjantai. Loman jälkeinen viikko on aina se tuskasin, mutta onneks siitä on melkein jo selvitty! Hyvää perjantaita ja viikonloppua kaikille :)

(Kuvat WeHeartIt)

5 kommenttia:

  1. Moikka, siis miten voi olla näin samanlaisia fiiliksiä? :D ite viime kesänä kiinnostus heräsi enemmän vaihtoasioihin ja hain sts:lle ja mut valittiin 3kk hommaan, mut ajattelin että onko järkee lähtee 3kk minnekkään että jos lähetään nii lähetään kunnolla. Sit alku syksystä hain rotareitten kautta ja olin intoa täynnä, mutta en päässyt, sen jälkeen olin että en kyllä hae enää mihinkää en kuitenkaa pääse.. No sitten meni 2pari kuukautta ja päätin hakea että jos nyt pääsisin yhden toisen järjestön kautta, ja minähän pääsin! Kun se ilmotus tuli, en tienny pitäiskö olla iloinen vai surullinen, koska en vain osannu päättää että lähenkö vai en, koska uskallustaja uskoa itseensä ei ollu paljoa. No tässä sitä ollaan pari päivää enää täyttää hakupaketti ja oon aika pihalla, haluanko lähtee vai en, uskallanko vai en, kadunkäyttäjillä että en lähteny vai sitä että lähdin? Ja joskus sitä miettii että onko se mun juttu, hypätä tuntemattomaan, ei tiedä ollenkaan mikä on vastassa, onko turvallista asua siellä. Mutta oho tästäpä tuli pitkä kommentti :D!! Nii ja sitä viel et joskus ihmetyttää miten jotkut vaihtarit voi olla niiin innoissaan oottaa sitä lähtöä, mäki joo ootan mut kyl se aika paljo pelottaa ja jännittää! Nii eikö muita sit pelota mikään. Joo nyt lopetan tän kommentin, herrane aika miten pitkä tää :D!!! Mut kaiken näitten tuntemuksien? huolimatta olen todennäköisesti lähdössä vaihtoon vuodeksi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti tosi paljon kommentista! :) Mullekin iskee vähän väliä semmosia "mitä ihmettä mä oon oikein tekemässä?!" -hetkiä mutta ne menee yhtä nopeesti kun tuleekin. Ja just toi, että onko tää ollenkaan mun juttu on kyl mietityttäny aina välillä. Mut hei, eihän sitä voi tietää jos ei kokeile! Mä en ite osaa vielä kauheesti jännittää koko juttua kun lähtö tuntuu viel niin kaukaselta, mutta voin vaan kuvitella millanen paniikki iskee päälle sitten kun lähtö alkaa oleen lähellä, haha :D
      Tsemppiä tosi paljon viimeseen puristukseen hakupaketin kanssa sekä tietty vaihtovuoteen! :)

      Poista
    2. Kiitos samoin, tsemppiä sullekin! :) Mä en tajua miten mä jo nyt jännitän vaihto vuotta, niin entäs sit lentokentäl oh god :D mut ite oon ruennu miettii että pitäiskö perustaa blogi omasta vaihtarivuodesta...

      Poista
  2. Kiva blogi sulla! Miten sait tonne sivuun ton "Rockwood-gadgetin" kun mä en osaa lisätä itelle tota :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :)
      Mä latasin ton kuvan ensin Flickriin ja sit kun klikkaa sitä kuvaa niin se aukee vähän suurempana siihen. Sieltä sen kuvan oikeesta alakulmasta suunnilleen löytyy semmonen jaa-nappi (laatikko, josta tulee nuoli). Siitä aukee kasa erilaisia jakotapoja, mukaanlukien HTML-koodi. Valitsen sopivan koon ja kopioin sen koodin. Sit siirryn bloggeriin ja lisään tonne reunaan HTML/javascript-gadgetin (tai joku ton tyylinen) ja siihen kenttään liitän sen koodin. Sitten vaan tallennus ja sen kuvan pitäis löytyä tuolta sivupalkista :)
      Haha, toivottavasti sait jotain selvää tästä mun selityksestä :D

      Poista